Diarré og forstoppelse

Du har det godt, når din mave har det godt

Du kender sikkert situationen alt for godt: På det værst tænkelige tidspunkt er maven træg og/eller du føler dig oppustet. Disse gener er langt hyppigere hos kvinder end hos mænd*.

Mavebesværet kan have både psykiske og fysiske årsager. Det kan skyldes en ubalance i bakteriefloraen i mave-tarm kanalen**. Tyktarmen bliver let irriteret, når vi ikke spiser tilstrækkelig fiberrig og fedtfattig kost – og måske samtidig glemmer at drikke rigeligt med væske og ikke bevæger os nok i hverdagen.

 

Udfordret mave

Maven kan også være udfordret af vores livsstil, rejsevaner og forbrugsmønstre. Maven har ikke tilpasset sig en global hverdag, hvor vi oftere rejser ud i verden end tidligere og får præsenteret mange forskelligartede madmuligheder – ligesom vi herhjemme kan vælge mellem eksotiske retter og kulinariske fristelser fra alverdens lande.

– Maven er et fintfølende organ, der bliver påvirket fra mange kanter. Det er derfor vigtigt at holde maven i balance, så maveindholdet kan holde på væsken, stimulere tarmbevægelserne og hjælpe til med en smidig fordøjelse, udtaler apotekspersonalet.

Vigtige kostfibre

Fødevarestyrelsen anbefaler, at vi får 25-35 gram kostfibre dagligt gennem maden. Kostundersøgelser viser, at danskerne i gennemsnit indtager 22gram kostfibre om dagen, hvilket er for lidt i forhold til anbefalingen***. Hvis anbefalingen ikke følges er det relevant at øge indtaget af kostfibre med en fibervenlig kost og et kosttilskud med kostfibre.

Kostfibre er et plantemateriale, der indtages gennem eksempelvis groft brød. En optimal kost skal indeholde både fordøjelige og ikke fordøjelige kulhydrater samt fedt og protein. Kostfibre er ufordøjelige kulhydrater, der binder maden sammen og sørger for at kroppen har den nødvendige tid til at trække næringsstofferne ud i blodbanen.

Mælkesyrebakterier

Maven indeholder millioner af bakterier, og nogle af de bakterier hedder mælkesyrebakterier. Mælkesyrebakterier kan sænke pH-værdien i tarmen. 
Mange vælger at indtage syrnede mælkeprodukter med drys af kostfibre om morgenen, og kan på denne vis tilføre kroppen nogle ekstra mælkesyrebakterier.

Få råd på apoteket

På apoteket får du rådgivning af faguddannede medarbejdere, der er klar til at vejlede om mavebesvær, kostfibre og kosttilskud:

– Rigtig mange mennesker døjer med fordøjelsen. Vi får mange forespørgsler om det emne her på apoteket. Vi kan som oftest hjælpe med en god løsning til den enkelte. Mavebesvær kan have mange forskellige årsager, så vi sørger for at have en god dialog med hver enkelt kunde. Ud fra det kan vi så pege på en løsning og anbefale et af vores produkter på området, udtaler apotekspersonalet.

Vil du vide mere? Kontakt dit lokale apotek, eller køb kosttilskud online her.

Gode råd til god mavebalance

  • Spis groft, fiberrigt og fedtfattigt
  • Vær opmærksom på størrelsen af dine madportioner
  • Undgå fint forarbejdede fødeemner som fx hvidt brød, kager etc.
  • Dyrk motion mindst en halv time dagligt
  • Gå på toilettet, når du føler trang til det
  • Søg råd på apoteket, hos læge eller kostvejleder
  • Tag evt. et dagligt kosttilskud med kostfibre

Kilder: www.netdoktor.dk, www.videnskab.dk, www.sundhed.dk og www.altomkost.dk.

*Se artiklen ”Irritabel tyktarm (colon irritabile)” på netdoktor.dk (sidst opdateret 05.11.2014).

**Se afsnit for ”Mælkesyrebakterier”.

***Se artiklen ”Kostfibre” på www.altomkost.dk

Få mere faglig viden her

Tilbage til toppen