Helse, sundhed og velvære

 

 

Kender du en træt teenager?


Når man er i voksealderen, bruger kroppen meget energi. Den bruger også ekstra vitaminer og mineraler. Er du teenager, har du derfor brug for en sund og varieret kost.


Din krop har brug for ekstra vitaminer og mineraler, når du vokser. Blandt andet jern for at danne nye blodlegemer og kalk og D-vitamin for at opbygge knoglerne.

Er du teenager, og vokser du meget hurtigt, skal du derfor tænke lidt ekstra over, hvad du spiser, så du ikke kommer i underskud af næringsstoffer. Mangler du for eksempel jern kan du blive træt. Denne træthed kan dog være svær at skille fra den almindelige træthed, der kan overmande dig, når du er ung. Du har sikkert meget at se til og får måske ikke altid passet dine sengetider. Mange teenagere har brug for at sove 8-10 timer hver nat.

Til en sund og varieret kost hører kød, fisk, skaldyr, grønsager, rodfrugter, mælkeprodukter, æg, nødder, frugter og fuldkornsprodukter. Disse ting giver en naturlig tilførsel af de mange næringsstoffer, din krop har brug for.

En god måde at forebygge jernmangel på er at spise kød, lever, fjerkræ, fisk og skaldyr sammen med fødevarer, der er rige på C-vitaminer. Det kan for eksempel være frugt og grønt. Drik ikke kakao, cola, te, kaffe og mælkeprodukter til måltider, der er rige på jern. Disse ting hindrer nemlig din krop i at optage jern.

Du bør også spise fisk hver uge. Blandt andet fordi fisk indeholder D-vitaminer. I vinterhalvåret kan det dog være en god idé at tage et tilskud af D-vitamin.

 

Få mere faglig viden her

Tilbage til toppen