Sundhed i solen: Gode råd til sunde solvaner Se relaterede produkter

Sundhed i solen: Gode råd til sunde solvaner

Solen er skøn. Den bringer glæde, højt humør og er en vigtig kilde til D-vitamin. Desværre kommer solen også med en slagside, og derfor er det vigtigt, at du beskytter dig mod solens UV-stråler. De sunde vaner bør følge dig gennem hele livet.

Optimér din sundhed i solen med kosttilskud

Har du skåret ned på dit indtag af kosttilskud på grund af solskinsvejret? Der er stadig en masse gode grunde til at tage ekstra vitaminer og mineraler i sommermånederne.

A- og E-vitamin styrker huden

Disse vitaminer kan hjælpe med at beskytte din hud mod solskader. A-vitamin spiller en vigtig rolle i kroppen ved at opretholde sunde knogler, blødt væv og en sund hud, hvilket gør det til et af de bedste kosttilskud at tage om sommeren. E-vitamin er et fedtopløseligt vitamin, hvilket betyder, at det let kan trænge ind i hudcellernes membraner og give en ekstra beskyttelse mod solen. Det er dog vigtigt at understrege, at dine daglige vitaminer ikke er nok i sig selv. Det er stadig vigtigt at bruge solcreme og søge skygge.

Zink hjælper håret

Solen kan udtørre håret og beskadige dets proteinstruktur, hvilket gør det mere skrøbeligt og tilbøjeligt til at knække. For at holde dit hår sundt og stærkt, er det godt at tage zink, der styrker hårsækkene. Udover at styrke håret har zink også antioxidante egenskaber, der hjælper med at reducere de skadelige virkninger, som solen har på din krop.

Hold huden sund med kollagen og C-vitamin

Solskader kan få huden til at miste sin smidighed og ældes hurtigere. Kollagen er et ideelt supplement, der hjælper med at holde huden frisk. C-vitamin er vigtig for optagelsen af kollagen, så det er en god idé at sikre dig, at du får tilstrækkeligt med C-vitamin gennem kosten.

D-vitamin – også om sommeren

Selvom ophold i solen om sommeren er en effektiv måde at øge dit D-vitaminniveau på, er et multivitamin et godt supplement, som du kan tage året rundt. Ved at sikre dig, at du får tilstrækkeligt af en bred vifte af vitaminer og mineraler, kan du opretholde en god sundhedstilstand året rundt.

Gode råd til strandturen og andre udendørsaktiviteter

Vi danskere elsker solen - måske fordi vi ikke ser den så ofte. Selvom solen giver glæde, er det vigtigt at passe på, hvis UV-indekset er over 3. Når solens stråler rammer kroppen, udsættes den for ultraviolet stråling, som kan skade huden. Udover solforbrænding kan solen forårsage hurtigere aldring af huden og øge risikoen for hudkræft. Der er derfor god grund til at beskytte sig mod de skadelige stråler.

Skygge

Solens UV-stråling er kraftigst mellem kl. 12 og 15, hvor størstedelen af UV-strålerne forekommer. Ved at søge skygge midt på dagen, kan du undgå en stor del af UV-strålingen. Det er vigtigt at huske, at solens stråler reflekteres på overflader, så du udsættes for UV-stråler, selvom du sidder i skyggen og på en skyet sommerdag trænger solen igennem skyerne med 30-70 % af dens kraft.

Medbring din egen skygge

Nogle gange kan det være svært at finde skygge. Du kan nemt tage din egen skygge med på stranden i form af en parasol eller lignende.

Solhat

Hvis du ikke har mulighed for at finde skygge, er en solhat med bred skygge og en langærmet T-shirt den bedste beskyttelse mod solen. Løstsiddende og tætvævet tøj af bomuld beskytter bedst. Du kan teste tøjets beskyttelsesevne ved at se, hvor meget lys, der slipper igennem, når du trækker i det og holder det op mod lyset.

Solbriller

Solbriller giver en effektiv beskyttelse mod UV-stråling, som kan irritere øjnene og forårsage langvarige skader. Jo større solbriller, jo bedre beskyttelse.

Solcreme

Kræftens Bekæmpelse anbefaler solcreme med Svanemærket til de dele af kroppen, der ikke er dækket af tøj. Brug minimum faktor 15 i Danmark og minimum faktor 30 i lande med stærkere sol. Danskerne bruger generelt for lidt solcreme, hvilket reducerer solcremens effekt. En god tommelfingerregel er at bruge en håndfuld solcreme til hele kroppen. Påfør solcremen cirka 20 minutter før du går ud i solen og husk altid at påføre mere solcreme, hvis du har været i vandet, har svedt meget eller har tørret dig med et håndklæde.

Sunde vaner, når du opholder dig i solen

At nyde solen er en dejlig del af sommeren, men solbadning bør gøres ansvarligt. Ved at følge Sundhedsstyrelsens anbefalinger kan du nyde solen sikkert og sundt. Så sørg for at bruge solcreme, søge skygge, bære beskyttende tøj og tjekke din hud regelmæssigt. Din hud vil takke dig for det.

Kilder: Kræftens Bekæmpelses solkampagne, Sundhedsstyrelsen

Få mere faglig viden her

Tilbage til toppen