Kosttilskud

Hvor meget fisk spiser du om ugen?

Med forskellige offentlige kampagner og reklamekampagner fra fiskebranchen med Gunnar og Minna i spidsen har du næppe kunnet overse budskabet: Fisk er sundt og indtag af fisk et par gange om ugen bidrager med sundhedsfremmende effekter i form af både fiskeolier og vitaminer - ud over at fisk er velsmagende og nemt at tilberede.

Fokus på fisk i nye kostråd

I Danmarks nye officielle kostråd fra efteråret 2013 er fisk atter kommet i fokus. De nye anbefalinger går blandt andet ud på at spise endnu mere fisk. Helt konkret råder Fødevarestyrelsen os til at indtage mindst 350 gram fisk om ugen, hvoraf de 200 gram bør stamme fra de fede fisk som for eksempel laks, ørred, makrel og sild*.

Fisk er ikke bare fisk

Ernæringseksperterne er enige om, at vi skal spise mere fisk. Så vi skal helst spise fisk som hovedret mindst to gange om ugen og indtage en god del fede fisk i - og supplere med fiskeprodukter som fx fiskefrikadeller, frossen fisk, torskerogn, tun og skaldyr som rejer og muslinger. Her anbefales også en varieret kost**.

Vi spiser for lidt fisk

Nok er vi danskere blevet bedre til at efterleve kostrådene og spise mere fisk. Men det er langt fra tilstrækkeligt. Det har vist sig, at kun 26 % af danskerne spiser mindst 300 gram fisk om ugen og tallet er endda afledt af adspurgte, der i høj grad mener at deres kostvaner er sunde nok***. Omkring 3/4 af befolkningen får med andre ord for lidt fisk i løbet af ugen.

Vigtige næringsstoffer

Fisk har et højt indhold af vigtige næringsstoffer. Fisk, især den fede fisk, indeholder bl.a. fiskeolier, selen, jod og D-vitamin, som kroppen har brug for, men som er svære at få nok af fra andre fødevarer. Personer, der spiser fisk flere gange ugentligt, nedsætter risikoen for at få hjertekarsygdomme sammenlignet med personer, der sjældent spiser fisk.

Fiskeolie som supplement

Hvis man ikke har mulighed for at spise tilstrækkeligt med fisk i løbet af ugen, kan man vælge at supplere kosten med et kosttilskud fra apoteket, der indeholder fiskeolie og vitaminer. Her skal man især kigge efter de langkædede og flerumættede omega-3 fedtsyrer Docosahexaensyre (DHA) og Eikosapentaensyre (EPA), som rummer en sundhedsmæssige effekter i forhold til hjerte, hjerne og synet****. Ifølge eksperterne har fiskeolie en række sundhedsfremmende egenskaber: "Omega-3 antages at nedsætte risikoen for eller lindre mange sygdomme, især dem der involverer inflammation (betændelse og irritation). Det gælder bl.a. åreforkalkning, blodprop, kræft, diabetes, demens, depression, gigt, astma, psoriasis, eksem, og tarmbetændelse. Omega-3 er med til at lindre smerter, sænke blodtrykket samt reducere blodets fedtindhold. Omega-3 fedtsyren DHA udgør 20 procent af hjernens fedtstoffer og er vigtig både for hjernens opbygning og funktion, herunder for humør og hukommelse", skriver læge og videnskabsjournalist Jerk W. Langer på www.netdoktor.dk.*****

Få gode råd på apoteket

På apoteket finder du altid et bredt udvalg af veldokumenterede og anerkendte produkter, der indeholder fiskeolie. Her møder du farmaceutisk uddannet personale, der kan rådgive dig individuelt og finde frem til en løsning, der passer til netop dine behov og din livssituation:

- Vi oplever mange mennesker her på apoteket, der ønsker at supplere deres daglige kost med et tilskud af fiskeolie eller vitaminer. Vi rådgiver dem om de forskellige muligheder og produkter, der løbende kommer på markedet. Her kan du også finde fiskeolieprodukter til børn, så de får de vigtige fiskeolier, hvis ikke de spiser så meget fisk, udtaler apotekspersonalet.

Vil du vide mere? Kontakt dit lokale apotek.

Gode råd om fiskeolie og vitaminer

  • Undersøg om du indtager mindst 350 gram fisk ugentligt, hvoraf de 200 gram skal være fra de fede fisk
  • Find herefter ud af, om du har brug for et kosttilskud med fiskeolie og vitaminer
  • Gå på apoteket, til læge eller ernæringsekspert og få individuel rådgivning
  • En god fiskeolie skal have et højt indhold af de vigtige flerumættede fedtsyrer Docosahexaensyre (DHA) og Eikosapentaensyre (EPA)
  • Køb kun anerkendte produkter, der lever op til gældende lovgivning
  • Få altid vejledning på apoteket omkring brug, dosering og evt. bivirkninger

Kilder: www.netdoktor.dk, www.hjerteforeningen.dk, www.altomkost.dk (Fødevarestyrelsen), www.food.dtu.dk (DTU Fødevareinstituttet) og www.irf.dk (Institut for Rationel Farmakoterapi).

*Se artiklen "De officielle kostråd" på Fødevarestyrelsens website www.altomkost.dk (publiceret den 8. oktober 2013).
**Se rapporten "Evidensgrundlaget for danske råd om kost og fysisk aktivitet", DTU Fødevareinstituttet, sept. 2013, side 4.
***Se Rapport om "Danskernes faktiske kost", DTU Fødevareinstituttet, maj 2013, side 21-22.
****Se Jerk W. Langers artikel Fiskeolie på www.netdoktor.dk, www.hjerteforeningen.dk og Samvirke-artiklen "Spørgsmål og svar om hvorfor du skal spise fisk" fra den 15. februar 2011.
*****Se artiklen "Fiskeolier (omega-3 fedtsyrer)" på www.netdoktor.dk - sidst opdateret den 5. december 2011.

Få mere faglig viden her

Tilbage til toppen