Helse, sundhed og velvære

 

 

Er du mon knoglestærk?

Om du er mand, kvinde, ung eller gammel, så behøver dine knogler byggesten og motion for at bære dig livet igennem.

Du tænker måske, at dit skelet er en statisk størrelse, der bare er med dig hele livet. Men dine knogler fornyer sig konstant, og du går ikke i graven med det samme skelet, som du blev født med. Omkring 10 % af dine knogler er udskiftet på et år. Det sker ved, at knoglenedbrydende celler bryder gammelt knoglevæv ned, mens knogleopbyggende celler bygger nyt væv op. Der ryger derfor hele tiden kalk ud, og der skal hele tiden ny kalk ind. Denne proces kræver byggematerialer.

Særligt kalk og D-vitaminer er vigtige. Men også flere andre vitaminer og mineraler har betydning. Blandt andet K-vitamin og magnesium. Du bør derfor spise sundt, naturligt og varieret - og eventuelt supplere med et kosttilskud. Det er for eksempel svært at få kalk nok, hvis du springer mælkeprodukterne over, og vanskeligt at få nok D-vitamin gennem kosten. Kom ind på dit apotek og få en snak om kost og knogler.

Styrk knoglerne med motion

Dine knogler har også brug for at blive styrket af motion. Knogler der ikke bliver brugt har det som muskler, der ikke bliver brugt. De bliver kun svagere. Når du derimod øger den fysiske belastning, stimulerer du produktionen af knoglevæv og øger derved din knoglestyrke - forudsat at de nødvendige byggesten er til stede.

Du kan dog hverken hoppe, danse eller løbe fra, at dine knogler med tiden vil afkalke og miste noget af deres styrke. Fra du er midt i tyverne, danner du gradvist mindre knoglevæv, end du opbygger. Der sker derfor en afkalkning af knoglerne, som du skal sørge for at minimere ved at leve knoglevenligt. Afkalkningen tager for alvor fart hos kvinder omkring overgangsalderen, fordi niveauet af østrogen falder. Også hos mænd er der et samspil mellem knogler og kønshormoner, som blandt andet gør, at mænd kalker mere af, hvis niveauet af det mandlige kønshormon testosteron er lavt.

Du mærker ikke styrken

Du kan ikke mærke dine knoglers styrke. Men op mod 15 % af alle mænd og 30 % af alle kvinder får knogleskørhed - også kaldet osteoporose. Og det er ganske invaliderende. Det betyder, at knoglerne bliver så porøse, at de kan knække uden videre, og at ryghvirvlerne kan falde sammen. Det er ikke kun kost og motion, der betyder noget for knoglernes styrke. Også rygning, alkoholforbrug, arvelige forhold, sygdomme som forhøjet stofskifte, leddegigt og behandling med lægemidlet prednisolon spiller ind på knoglevævet. Er du i tvivl om dine knoglers tilstand, bør du tale med din læge. Du er også altid velkommen til at tage en snak med os på dit apotek.

Få mere faglig viden her

Tilbage til toppen