Diarré og forstoppelse

Få færre infektioner med en sund mave

Tæt på 80 pct. af vores immunforsvarsceller holder til i tarmsystemet. Her nedkæmper de angribende bakterier og vira, når alt fungerer, som det skal. Hvis du har dårlig mave, er dit immunforsvar langt ringere, og du er langt mere modtagelig for forkølelser, influenza og de andre lidelser, der typisk hører efteråret og vinteren til.

Både efteråret og vinteren er smukke årstider, men det er også årstider, hvor vira blæser rundt om snuden på os hele tiden. Hvor risikoen for nogle dage under dynen med influenza, hoste eller forkølelse er ganske overhængende. Derfor er det netop på den tid af året, at dit immunforsvar skal være ekstra stærkt.

Immunforsvaret husker som en elefant

Dit immunsystem er primært styret af hvide blodlegemer, der både aktiverer resten af immunforsvaret og danner antistoffer. Det er disse antistoffer, som binder og uskadeliggør de skadelige vira og bakterier, du udsættes for. Immunforsvaret har en stærk hukommelse, og i nogle tilfælde kan det tilmed huske udvalgte vira et helt liv. Det er derfor, du sjældent rammes af den samme børnesygdom mere end én gang i livet. Det er også forsvarets hukommelse, der er i spil, når du får en vaccination.

Men hvorfor kan immunforsvaret så ikke huske forkølelse og influenza? Det skyldes, at de sygdomme findes i et utal af varianter, ligesom de kan mutere, så de kan snyde immunforsvaret.

Infektionerne slås ned i tarmen

Tarmbakteriefloraen er essentiel for et effektivt immunforsvar. Du kan styrke din bakterieflora i tarmen med mælkesyrebakterier – det, der også kaldes probiotika. Det kan sikre, at dine immunceller er ”fit for fight”, ligesom du også optager næringsstofferne fra din mad langt bedre. Det styrker selvsagt også dit immunforsvar mod infektioner.

De rette mineraler og vitaminer til immunforsvaret

D-vitamin er en vigtig medspiller, når immunforsvaret skal sikres en normal funktion. Vi danner D-vitamin selv, når vi udsættes for sollys, men da det er småt med den luksus i efteråret og vinteren, er det småt med produktionen mellem september og april. Derfor kan det være en god idé med et tilskud af D-vitamin i den mørke tid – enten fra kosttilskud eller fra fed fisk som sild eller makrel.

Antioxidanter i kosten er også vigtigt for immunforsvaret. Der er gode antioxidanter i alt frugt og grønt, og C-vitamin er også en stærk antioxidant. Så citroner, appelsiner, hyldebær og solbær er gode kilder til C-vitamin i vinterhalvåret.

E-vitamin, A-vitamin og mineralerne zink, kobber og selen er vigtige hjælpere til immunsystemet. Det er dog værd at huske, at alle vitaminer og mineraler skal være repræsenteret i din kost, hvis du skal leve i en velfungerende organisme vinteren igennem.

 

Find multivitaminer her.

 

Kilde: magasinethelse.dk

Få mere faglig viden her

Tilbage til toppen