Generelt om medicin

Bliv klar til skiferien

Skal du på skiferie i år? Omkring 5000 danskere får ødelagt ferien af skader, hvis de sidste års statistikker holder stik. Forsigtighed og forberedelse kan mindske din risiko for at blive en del af statistikken.

Hvert år får ca. 5000 danskere så alvorlige skader på skiferien, at de skal have professionel hjælp på destinationen, før de kan komme hjem. Det viser tal fra SOS International. Dertil kan vi lægge alle de andre uheldige, der selv kan vralte op i flyveren eller bussen med anden smerte som kedelig souvenir. Eftersom omkring 200.000 danskere ifølge Danmarks Statistik vælger skiferie i årets første måneder, er risikoen for at komme til skade ganske høj. 2,5 pct. lyder måske ikke af så meget, men der er ikke mange andre gøremål, der indbefatter så høj en kalkuleret risiko for at komme galt af sted.

Knæskader er hyppige

Omkring en tredjedel af alle skiskader har med knæet at gøre, mens skinnebensbrud, brækket eller forstuvet ankel og skader på skulder, kraveben og overarm kommer lidt længere ned ad listen over de hyppigste skader.

Hvis man kigger nærmere på tallene, er skaderne ret kønsbestemte. Kvinder får oftest skader i knæet, mens de brækkede ben og skulderskader ret ofte er at finde på de mandlige skiløbere. Det passer meget godt ned i fordommene om, at mænd oftere end kvinder er lidt overmodige. Det er særligt de unge mænd, der kommer hjem med hjernerystelser, skulderskader og brækkede kraveben.

Træn dine knæ før skiferien

Det er svært at forberede sig på overmodighed eller simpelt uheld, men når det gælder de smertende knæ, er der meget at gøre, hvis du vil undgå skaderne. Det, der ofte forårsager knæskader, er manglende træning. Selvom du er fysisk aktiv i hverdagen og føler dig nogenlunde stærk, er muskulaturen omkring knæet ofte ikke stærk nok til at stabilisere leddet tilstrækkeligt ved de ret voldsomme vrid, navnlig slalomløb er behæftet med. Derfor bør især kvinder have fokus på at træne musklerne godt op, inden de tager på skiferie – og gerne tre måneder før afgang. Men lidt træning er bedre end ingen træning.

Squat med bold

Squat med bold er en god øvelse til at træne knæene. Du skal bruge en træningsbold på mellem 50 og 85 cm i diameter. Stil dig foran en væg med ca. en skulderbreddes afstand mellem fødderne. Placér bolden nederst på ryggen og hold den fast mod væggen ved at læne dig en smule tilbage. Fødderne skal være foran resten kroppen, og du skal kunne se knuden på dine skos snørebånd, når du står oprejst og kigger ned. Sænk dig roligt og med kontrol, som hvis du ville sætte dig på en stol, og rejs dig igen. Dine knæ skal bevæge sig lige frem i linje med dine fødder, og ryggen skal være ret gennem hele bevægelsen. Lav 10-15 gentagelser tre gange.

Øvelse uden bold

Hvis du ikke har en træningsbold, kan du også lave en anden simpel øvelse: Tag et skridt frem og bøj ned i dine knæ, så du bevæger dig fremad og lægger vægten på den forreste fod. Hold dig oprejst, og forestil dig, at det er din hofte, som skal ned mod din hæl. Hold den forreste fod i gulvet – hælen må ikke løfte sig. Sænk dig så langt ned, som du kan, eller indtil dit knæ på modsatte ben er tæt på at røre gulvet. Skub fra med det forreste ben, så du havner tilbage i udgangsstillingen. Gentag med det modsatte ben. Lav 10 gentagelser tre gange.

Hvis du er kommet galt af sted på skiferien, har apoteket både gode råd og produkter til at afhjælpe smerter og ubehag. Du finder også gelepuder, der kan hjælpe med både varme og kulde til ømme led. De kan være nyttige at have i kufferten.

 

Husk det hele til ferien? Se pakkelisten her

Få mere faglig viden her

Tilbage til toppen