Smerter

 

 

Slip din hovedpine

Hovedpine har mange årsager, og man kender langt fra dem alle. Man ved dog, at muskelspændinger i nakke og skuldre ofte fører til hovedpine.

Sidder du krumbøjet foran en computer, eller har du andet stillesiddende arbejde, hvor du kun bruger få og små muskelgrupper i løbet af din arbejdsdag, så kan du let blive anspændt i nakke og skuldre. Spændinger i disse områder fører hyppigt til hovedpine og sætter måske en ond cirkel i gang, hvor du på grund af hovedpine ikke får dig rørt.

Løsningen på spændingerne kan i stedet være forebyggende regelmæssig motion, som giver dig sved på panden, øger blodomløbet og sætter gang i de store muskelgrupper. Når du har brugt din krop godt og grundigt, har dine muskler lettere ved at slappe af bagefter. Det løsner anspændte muskler op.

Hovedpine, som kommer af spændinger, kan også forebygges med lokale varmebehandlinger i nakke og skuldre. Varmen får blodkarrene til at udvide sig, øger blodgennemstrømningen og hjælper dig med at løsne muskulaturen op. For at forebygge spændinger og hovedpine bør du også skifte arbejdsstillinger i løbet af dagen og lægge små pauser ind, hvor du laver øvelser for skuldre, kredsløb og nakke. Lidt god gammeldags pausegymnastik kan faktisk gøre godt på mange arbejdspladser.

Lider du af hovedpine som følge af muskelinfiltrationer i nakke og skuldre kan du få lindring med fysioterapi. En fysioterapeut kan også instruere dig i afspændende øvelser. Regulering af din livsstil med en tilpas længde på nattesøvnen, frisk luft, hyppige små og sunde måltider og et øget indtag af vand kan også nedsætte tendensen til hovedpine.

Få mere faglig viden her

Tilbage til toppen