Rygestop

Rygestop med hjælp fra apoteket

Flere og flere danskere ønsker at kvitte smøgerne. Det kan dog volde vanskeligheder på grund af fysiske abstinenser og frygten for at skulle ændre personlighed og livsstil. Hjælpen er dog ikke længere væk end det nærmeste apotek, som står klar med faglig og saglig rådgivning samt en række effektive produkter til afvænningen.

Færre rygere i Danmark

Faktuelt set bliver der færre og færre rygere i Danmark. Seneste tal viser, at der nu er 17 % af den voksne befolkning, som ryger dagligt og 4 % der ryger lejlighedsvist. Der er flest rygere blandt de midaldrende danskere og færrest blandt de unge mennesker mellem 15-29 år (9 % daglige rygere)*.

Stadig stort tobaksforbrug

Antallet af rygere er ganske vist faldet gennem årene, men tobaksforbruget er ikke faldet tilsvarende. Dette tyder på, at rygere med lavt forbrug og lejlighedsrygere efter al sandsynlighed har haft lettere ved at stoppe med tobakken. Tilbage står således en 'hård kerne' af storrygere, som i særlig grad har brug for hjælp til rygestoppet**.

Slemme abstinenser

De fysiske abstinenser ved et rygestop kan være irritation, uro i kroppen, hovedpine, utålmodighed, søvnbesvær, koncentrationsbesvær og hukommelsessvigt. Kroppen reagerer på den manglende nikotin, som er et stærkt vanedannende stof og som giver udslag i de nævnte symptomer - et rygestop handler om gradvist at mindske disse symptomer.

Nedtrapning af trangen

Et bedre helbred og flere penge på kontoen burde kunne motivere de fleste rygere til at stoppe. Kroppen kræver imidlertid en gradvis dæmpning af nikotintrangen med forskellige nikotinprodukter. En 'kold tyrker' er sjældent en farbar vej til et rygestop, men planlægning, klare mål og de rette rygeafvænningsprodukt øger succesraten.

Bedre helbred

Et rygestop kan mærkes positivt på kroppen med det samme. Allerede efter nogle få timer mærkes en bedring og en række helbredsmæssige fremskridt. Smags- og lugtesansen bliver bedre. Man får mere energi og bliver også mere udholdende. Huden ser sundere ud, tænderne bliver hvidere og risikoen for en række rygerrelaterede sygdomme falder desuden***.

Psykiske barrierer

De psykiske og følelsesmæssige barrierer spiller også en stor rolle i forbindelse med et rygestop. Undersøgelser viser, at rygere har stærke følelsesmæssige bånd til rygevanen, som bl.a. handler om rygningens beroligende effekt, modvirkningen mod kedsomhed og oplevelsen af en glæde i tilværelsen**** - selvsagt store psykiske barrierer. Derfor kræver det overvindelse for den enkelte ryger at stoppe.

Lægemidler med nikotin

På apoteket kan du få vejledning om de forskellige rygeafvænningsprodukter, der skal bruges i netop dit behandlingsforløb. Produkterne kan bruges enkeltvis eller i den kombination, der er bedst egnet til den enkeltes afhængighed af nikotin.

Tag imod hjælpen

Udover en god portion vilje fra dig selv og de rette rygeafvænningsprodukter til nedtrapningen findes der mange hjælpeværktøjer til rygestop. Mange kommuner tilbyder gratis rygestopforløb, og på websites som f.eks. www.stoplinien.dk og www.ddsp.dk samt det digitale stopprogram e-kvit er der nyttig viden, guidelines og støtte.

Få hjælp på apoteket

Hent hjælp på apoteket til dit rygestop. Her møder du fagligt personale, der giver individuel rådgivning om et rygestopforløb og forskellige rygeafvænningsprodukter:
- Et rygestop er en kompleks størrelse, hvor mange individuelle faktorer spiller ind. Det gælder om at hjælpe på den enkeltes præmisser og skræddersy en handlingsplan, som matcher den enkelte rygers nikotinbehov. Vi sammensætter den rette behandling med afsæt i rygeafvænningsprodukterne og kan i øvrigt også henvise til en rygestopkonsulent eller et rygestopkursus i lokalområdet, udtaler apotekspersonalet.
Vil du vide mere? Kontakt dit lokale apotek.

Gode råd til rygestop

  • Søg råd på apoteket, hos din læge eller en rygestopkonsulent
  • Hold øje med rygestopforløb, der er specielt udviklet til din aldersgruppe
  • Læg din personlige slagplan for rygestoppet og hold planen til punkt og prikke
  • Inddrag gerne familie, venner og kolleger i planen
  • Nyd godt af dine sundhedsgevinster. Dyrk f.eks. mere motion som følge af bedre vejrtrækning
  • Husk at belønne dig selv, når du runder et delmål og når du kommer helt i mål
Kilder: www.netdoktor.dk, www.sst.dk (Sundhedsstyrelsen), www.irf.dk (Institut for Rationel Farmakoterapi) og www.cancer.dk


* Se webartiklen "Fakta om rygning" med tal fra 2014 på www.cancer.dk (sidst ændret den 3/7 2014).
** Se webartiklen "Voksnes rygevaner" med tal fra december 2014 på www.cancer.dk
*** Se "Rygestopguide" fra Sundhedsstyrelsen, side 33.
**** Se Merete Nordentoft mfl.: "Psykisk sygdom og ændringer i livsstil". Kbh., Vidensråd for forebyggelse, 2012, side 85.

Få mere faglig viden her

Tilbage til toppen