Mit barn vil ikke spise

Hele familien har brug for sund kost hver dag. Men hvordan får du børn til at spise og være med på den sunde vogn?

Børns madvaner betyder noget for både deres fysiske og mentale udvikling. Der er en sammenhæng mellem kosten og børns evne til at koncentrere sig og fungere fagligt og socialt. Går du forrest med de sunde kostvaner tidligt i dit barns liv, er det som regel lettere at få barnet til at spise de sunde sager. Allerede når dit barn er helt lille, etablerer det nemlig sine vaner og smagspræferencer for mad. Vænner du tidligt dit barn til smagen af sunde fødevarer som fisk, skaldyr, kød, nødder, kål, grønsager, rodfrugter, bælgfrugter og frugt vil det blive mere åbent over for det. Der er dog forskel på børn. Nogle tager med glæde imod alt nyt første gang, mens andre skal smage det nye 10-12 gange, før det falder i god jord.

Mit barn vil altså ikke spise

Du bør også tage hensyn til dit barns alder. Frem til et barn er 2 år glider nye fødevarer som regel let ned i sammenblandet og moset tilstand. Herefter kommer der naturligt en længere periode, hvor barnet kræver fødevarer adskilt og serveret overskueligt i små portioner. Tving ikke barnet til at spise noget nyt. Prøv i stedet at vække dit barns nysgerrighed over for det nye, og vis selv glæde og åbenhed over for det. Et barn, der føler sig presset til at spise og overvåget for hver mundfuld, vil med tiden stå af over for presset og gå imod dig. Resultatet kan blive små kræsenpinde, der nægter at spise, og hvor hygge omkring middagsbordet bliver afløst af konflikter og gråd. Med et velment nej, bør du også begrænse barnets indtaget af tomme kalorier og søde sager.

Faktisk er der ikke plads til ret mange tomme kalorier i et mindre barns kost, så hvis dit barn ikke vil spise, skal der reageres. Det optager forholdsvis meget plads i en lille mave, så der ikke bliver appetit til overs til det sunde. Er du presset af et sultent barn før måltiderne, så tilbyd barnet lødige fødevarer som nødder, rå grønsagsstykker og frisk frugt, frem for kiks, søde sager og hvidt brød. Kæmper du dagligt med kræsne og småtspisende børn, eller kniber det af og til i en travl hverdag med at få den sunde og varierede kost på bordet, så suppler eventuelt familiens kost med et kosttilskud.

Få mere faglig viden her

Tilbage til toppen