Diarré og forstoppelse

 

 

Er ferien hård ved maven?

Skifter du dagsrytme og vaner på en ferie, så kan din mave reagere med at blive træg. Det kan give mavebesvær og forstoppelse.

Feriemave er ikke altid diarré. Når dagsrytmen og kostvanerne skifter, kan din mave tværtimod reagere med det modsatte, nemlig med at blive træg. Du kan forsøge at forebygge problemet ved at spise fornuftigt og drikke godt med vand. Især på en ferie i varme omgivelser eller på en aktiv ferie, er det vigtigt, at du drikker meget, fordi du mister meget væske, når du sveder. Drik hver time, og hold dig fra store og fede måltider, som sender din mave på overarbejde. Spis let, ofte og lidt ad gangen.

Lyt også til din mave, så du kommer på toilettet, når trangen melder sig. Det kan naturligvis svære svært, hvis toilettet ikke er lige om hjørnet. Men når du undertrykker din maves naturlige trang, nedsætter du aktiviteten i tarmene. Nogle har også vanskeligt ved at bruge fremmede toiletter - særligt hvis de er uhygiejniske. Et godt råd er derfor at have sæbe, papirservietter og et middel til desinfektion af overflader med i tasken.

Det er både ubehageligt og usundt at gå med forstoppelse, fordi det påvirker hele din krop negativt. Ud over at føle dig oppustet og utilpas, kan det samtidig give dig mavekneb, kvalme og appetitløshed. Har du tendens til forstoppelse, når omgivelser og daglige vaner skifter, så medbring for en sikkerheds skyld et middel mod forstoppelse. Er din mave gået helt i stå, så er det bedst at få gjort noget ved problemet. Spørg på dit apotek.

Tips mod forstoppelse på ferien

  • Akut forstoppelse kan opstå, når der sker ændringer i din dagligdag
  • På en rejse kan det typisk opstå, hvis du drikker for lidt vand, spiser anderledes mad eller sidder meget stille. Psykiske faktorer kan også spille ind
  • Dårlige toiletforhold kan gøre, at du undgår toiletbesøg og undertrykker trangen. Det kan også give forstoppelse
  • Du kan hjælpe din mave ved at drikke meget vand og spise mad med mange fibre: frugter, grøntsager, bønner og groft brød
  • Hold igen med kaffe, søde drikke og alkohol. Vand er det bedste for maven og kroppen
  • Undgå store og fede måltider
  • Hold dig til hyppige og små, lette måltider. Tyg din mad grundigt
  • Dyrk motion, hvis du kan. Bevægelse har en positiv effekt på tarmenes bevægelser
  • Kom så vidt muligt på toilettet, når trangen melder sig

Få mere faglig viden her

Tilbage til toppen