Kosttilskud

 

 

Er det lige groft nok?

Din mave skal have fibre at arbejde med. Men der er forskel på fibre og på, hvor grov kosten skal være. Hvad der gør én mave tilpas, er ikke nødvendigvis godt for en anden.

Fuldkorn er guldkorn, og det er rigtigt, at du får langt flere fibre (og vitaminer og mineraler) fra fødevarer af fuldkorn. Men det er først, når de hele korn er valset til gryn eller malet til mel, at fibrene er optagelige for din mave. Du bør derfor bide mærke i, at hele kerner ikke har samme maveeffekt som andre fibre. Derfor er hele kerner ikke nødvendigvis guf for maven. Oplever du mavekneb, oppustethed, luftafgang og måske forstoppelse, kan det være ufordøjelige grove fibre fra kerner eller andre fødevarer, der driller dig. De passerer langsomt gennem tarmen og kan hos nogle hobe sig op og skabe propper. Det er forskelligt, hvem der får problemer med de meget grove fibre. Lyt til din maves reaktion og reguler kosten derefter. Det gælder også for børn - især når de skifter fra mælk til fast føde.

Oplever du maveproblemer, kan du forsøge dig frem med kosten. Prøv at undgå hele kerner, frø, utyggede mandler/nødder, kokos, popcorn og skaller, skræller og hinder fra frugt og grønt. Disse grove fibre kan maven ikke nedbryde. Får du omvendt for få af de letfordøjelige plantefibre, kan du også risikere, at maven brokker sig. Det er særligt de vandopløselige fibre i mel, gryn, frugt og grønt, der skaber en god mavebalance. De giver tarmindholdet fylde og stimulerer tarmbevægelserne. Prøv dig frem, og følg også disse råd: Spis fødevarer af ordentlig kvalitet, lad vand være din primære væskekilde og tyg din mad ordentligt.

Få mere faglig viden her

Tilbage til toppen