Vitaminer og mineraler

 

 

Vitaminer til senior

Når du kommer op i årene, bliver din krop dårligere til at danne og optage visse vitaminer. Det betyder ikke, at dit behov falder. Tværtimod skal du være ekstra opmærksom på at få nok.

Når du bliver ældre, får du et større behov for at få tilført D-vitamin. Det skyldes, at din hud ikke længere er så god til at danne vitaminet, og at dine nyrer ikke længere er gode til at aktivere det. D-vitamin spiller en vigtig rolle for blandt andet knoglesundhed og immunforsvar. Fødevarestyrelsen anbefaler et tilskud på 20 mikrogram D-vitamin dagligt til alle over 70 år sammen med 800-1000 mg kalk. Selvom du spiser kalkholdige mælkeprodukter hver dag og mange fede fisk med D-vitamin, så kan din kost ikke klare opgaven alene. Er du kvinde, så kan du allerede ved overgangsalderen have behov for et tilskud af kalk og D-vitamin.

Med tiden bliver din krops evne til at optage B12-vitamin også gradvist dårligere. Er du ældre, skal du derfor være ekstra opmærksom på at få nok. Vitaminet er vigtigt, fordi det har betydning for dannelsen af nye blodlegemer og for, at dit nervesystem fungerer normalt. For at B12 fungerer i kroppen, skal der også være tilstrækkeligt med folsyre (folinsyre) til stede. Folsyre fås blandt andet fra bælgfrugter, grønne grønsager, fuldkorn og lever. B12 fås fra lever, kød, rogn, fisk, gær og mælkeprodukter. Hvis du er i tvivl, om du får nok vitaminer og mineraler, så tal med din læge eller spørg os på dit apotek.

Få mere faglig viden her

Tilbage til toppen