Astma, allergi, høfeber, forkølelse

 

 

Vinterkrig mod virus

Vil du forsvare dig mod vinterens virus, så pas godt på dig selv. Søvn, motion og stress spiller ind på dit forsvar mod sygdom. Det er også vigtigt, at du vasker hænderne hyppigt.

Om vinteren pakker vi os mere sammen indenfor, og risikoen for smitte med virus bliver større. Men risikoen for at blive syg efter kontakt med virus, bliver også større, hvis du samtidig sover for lidt eller er stresset gennem længere tid. Mange undersøgelser viser en sammenhæng mellem for kort og/eller dårlig nattesøvn og tilbøjeligheden til at blive syg af forkølelsesvirus. Det skyldes, at søvnmangel svækker dele af immunforsvaret.

Undersøgelser viser også, at stress har indflydelse på risikoen for at blive syg af influenza og forkølelse. Dit daglige psykiske velbefindende spiller således en rolle for immunforsvaret. Hvor kortvarig stress midlertidigt faktisk kan styrke immunforsvaret, så kan længerevarende stress svække det og gøre dig mere modtagelig for infektioner og sygdom i det hele taget. Prøv derfor at ændre på faktorer, der konstant stresser dig.

Det er også en god idé, at du skaber afløb for stress gennem motion. Når du får pulsen op og bruger kroppen på en god måde, så dæmmer du op for stress og sætter din krop i sunde omdrejninger. Motion styrker både muskler, led og immunforsvar. Desuden har motion en positiv effekt på humøret og kan tilmed give dig en bedre nattesøvn. Selvom det er koldt og bliver tidligt mørkt, så forsøg at komme ud og vær aktiv så ofte som muligt.

Til et godt forsvar mod virus hører også en god håndhygiejne. Vask derfor hænderne ofte og grundigt. Smitte tit sker via det, som dine hænder berører.

Få mere faglig viden her

Tilbage til toppen