Smerter

Gør hellere noget ved din hovedpine

Det er ikke min hovedpine, hedder en velkendt talemåde, når man forsøger at lægge afstand til et vanskeligt problem. Imidlertid kan det være en særdeles god idé at gøre noget ved sagen, når vi taler om en rigtig, fysiologisk hovedpine, hvor der er gode muligheder for at behandle og lindre.

Hovedpine er en udbredt lidelse i den danske befolkning, da 8 ud af 10 personer har haft hovedpine i løbet af det seneste år. Omkring 5% af befolkningen angiver at have hovedpine en eller flere gange ugentligt. Blandt børn har 40% haft hovedpine inden de blev syv år og 75% har haft hovedpine inden 15-årsalderen[1].

[1]Alle tal stammer fra artiklen ”Hovedpine” på sundhed.dk, skrevet af speciallæge Christina Rostrup Kruuse (fagligt opdateret 22.08.2017).

Hvor kommer hovedpinen fra?

Hovedpine kan have mange årsager. Kolde temperaturer, støjgener, skærmarbejde og en dårlig arbejdsstilling kan give spændingshovedpine. Vores spisevaner, forbrug af medicin, manglende nattesøvn, hormonforstyrrelser eller stresset livsstil med for mange gøremål kan også resultere i spændingshovedpine i kortere eller længere tid.

– Det er vigtigt at være opmærksom på årsagen til hovedpinen og tage hensyn til øvrigt medicinforbrug, inden man sætter ind med behandlingen, udtaler apotekspersonalet.

En hovedpine kan opleves meget forskelligt fra person til person. Hos nogle personer sidder den i baghovedet og hos andre bag øjnene eller i tindingerne. Smerterne kan føles både pulserende, borende og trykkende – eller som om man har et strammende bånd omkring hovedet.

Hovedpine er en diffus smerte

Imidlertid kan det være svært at lokalisere hovedpinen helt præcist i forhold til andre smertetyper. Det skyldes den komplekse struktur af nervetråde langs de store blodkar og hjernens hindesystem, der bliver aktiveret, udvidet eller irriteret af forskellige grunde. Smerterne følger den måde, hvorpå blodkarrene ligger fordelt i vores hjerne[2].

Spændingshovedpine vil som regel begynde i nakke og tindinger, hvorefter smerterne spreder sig til hele hovedet. Dette er i modsætning til migræne, der typisk gør ondt i den ene side af hovedet eller den såkaldte Hortons hovedpine (klyngehovedpine), der viser sig som smerteanfald ved det ene øje[3].

[2]Se artiklen ”Hvorfor får man hovedpine?” på www.videnskab.dk(29. januar 2017).

[3]Se websitet www.aarhusosteopati.dkunder menupunktet ”Hovedpine – migræne”.

Sådan forebygges hovedpine

Heldigvis er det muligt at forebygge de fleste former for spændingshovedpine. Nøglen ligger i at leve et sundt liv og undgå den eller de udløsende faktorer som forkerte arbejdsstillinger, ensidig fysisk belastning, stress og uregelmæssig livsstil med dårlig søvn, kost og motion.

Hovedpinen kan forebygges med lokale varmebehandlinger i nakke og skuldre. Det får blodkarrene til at udvide sig, øger blodgennemstrømningen og hjælper muskulaturen med at løsne sig. Derudover er det afgørende at variere sine arbejdsstillinger i løbet af dagen og indlægge mindre pauser med øvelser for skuldre, kredsløb og nakke.

Desuden anbefales det at skrive en hovedpinedagbog, hvor du noterer hyppigheden af anfaldende, hvor slem hovedpinen er på dette tidspunkt, og eventuelt hvilken medicin du har indtaget samtidig. Dagbogen hjælper med at klarlægge, om der er et mønster i hovedpinen og om årsagen kan indkredses nærmere.

– Vi har stor erfaring i at spotte bestemte typer hovedpine i dialogen med kunden.

Vi giver gode råd om forebyggelse og lindring af hovedpine. Desuden spørger vi naturligvis også ind til, om der bruges anden form for medicin, der kan have indflydelse på valget af behandlingsform, udtaler apotekspersonalet.

Vil du vide mere? Kontakt dit lokale apotek.

Gode råd mod hovedpine

  • Sørg for en optimal arbejdsstilling, og variér denne i løbet af dagen.
  • Afspænd nakke og skuldre.
  • Lad være med at ryge, og pas på med for meget alkohol.
  • Undgå at blive stresset. Husk at slappe af.
  • Dyrk motion på regelmæssig basis.
  • Spis sundt og varieret. Drik rigeligt vand.
  • Skriv dagbog om hovedpinen, og kortlæg de udløsende faktorer.
  • Forsøg at smertelindre med smertestillende midler i håndkøb.

 Kilder: www.sundhed.dk, www.videnskab.dk, www.dr.dk, www.netdoktor.dk og www.aarhusosteopati.dk

Få mere faglig viden her

Tilbage til toppen