Helse, sundhed og velvære

Derfor er det sværere at holde vægten, når du har passeret 40

De fleste oplever, at det med alderen bliver sværere at holde vægten. Ny, svensk forskning afslører, at der er en god og naturlig forklaring.

Når du passerer de runde hjørner fra 40 og opefter, bliver det sværere og sværere at holde vægten. Selvom du ikke rører dig mindre og heller ikke spiser mere, synes alle kalorierne pludselig at finde den direkte vej til dine sideben. For mange kvinder sætter det sig mest på hofterne og bagen, mens mænd får ”kærlighedshåndtag” og topmave. Det er et hårdt angreb på såvel forfængelighed som sundhed.

Nu har forskere fra Karolinska Institutet i Stockholm fundet ud af hvorfor. Det er ikke nødvendigvis fordi den søde tand er blevet sødere eller sofaen med alderen virker mere lokkende end kondiskoene. Årsagen skal findes i fedtvævets reducerede omsætning af lipider (fedt). Studiet er offentliggjort i lægetidsskriftet Nature Medicine.

20 pct. op i vægt

Forskerne studerede fedtvævet hos 54 mænd og kvinder over en gennemsnitlig periode på 13 år. I løbet af perioden var der både vægtforøgelse, vægttab og stabil vægt i forsøgsgruppen. Fælles for alle var, at lipidomsætningen var faldet. De forsøgspersoner, der ikke kompenserede udviklingen med et lavere kalorieindtag, gik gennemsnitlig 20 pct. op i vægt.

Forskerne undersøgte også, hvordan lipidomsætningen hos 41 kvinder, der havde gennemgået fedmekirurgi, påvirkede deres muligheder for at holde vægten fire til syv år efter operationen. Resultatet viste, at kun de kvinder, der havde en lav lipidomsætning før operationen, havde held med at øge omsætningen og fastholde vægten bagefter. Forskerne tolker det til, at kvinderne havde mere plads til at øge deres fedtforbrænding end dem, der i forvejen havde en høj lipidomsætning.

– Resultaterne indikerer for første gang, at faktorer i fedtvævskontrollen ændrer kropsvægt under aldring på en måde, der er uafhængig af andre faktorer. Det kan åbne nye veje til behandling af overvægt og fedme, siger Peter Arner, læge og professor ved Institut for Medicin, Karolinska Instituttet, som er en af studiets hovedforfattere.

Globalt problem

Det er allerede velkendt, at fysisk træning sætter gang i nedbrydningen af lipider i fedtvævet. Det nye studie antyder, at kombination af fedmeoperationer og øget træning forbedrer udsigterne til at opretholde langvarigt vægttab hos stærkt overvægtige patienter.

– Fedme og fedme-relaterede sygdomme er blevet et globalt problem. Derfor har det aldrig været mere relevant end nu at forstå, hvordan lipider fungerer, og hvad der regulerer størrelsen på fedtmasse hos mennesker, siger Kirsty Spalding, seniorforsker ved Institut for Celle- og Molekylærbiologi, Karolinska Institutet, der også er forfatter til studiet.

Spis kun, til du ikke er sulten mere

Hvis du er over 40 og oplever en uvant risiko for at blive overvægtig, er der ingen vej udenom: Du skal være mere fysisk aktiv end førhen, og du skal samtidig indtage færre kalorier. En forholdsvis nem leveregel er at holde sig til små tallerkenanretninger ved aftensmaden og ikke spise, til du bliver mæt. Spis i stedet, til du ikke er sulten mere. Hvis den søde tand plager dig om eftermiddagen, kan en lille håndfuld mandler og nødder gøre en god forskel. De stabiliserer blodsukkeret langt bedre end kage og chokolade, der får blodsukkeret til at hoppe og danse. Gå, cykl eller løb altid fra A til B, når det er praktisk muligt. Hvis du kører på arbejde, kan du overveje at parkere en halv times gang fra arbejdspladsen. Det kan sagtens give dig 4- 500 kcal til regnskabet hver dag, når du sammenlagt spadserer i én time.

Du kan også supplere med produkter fra apoteket. Her findes en række muligheder for at få ekstra gang i fedtforbrændingen, og apotekets faguddannede personale rådgiver dig meget gerne.

Her kan du købe produkter og kosttilskud, der kan støtte dig i dit ønske om øget fedtforbrænding.

Få mere faglig viden her

Tilbage til toppen