Helse, sundhed og velvære

 

 

10 step til en sundere livsstil

Små forandringer i din hverdag kan hjælpe dig til en sundere livsstil og en lavere vægt. Det gavner både dit blodtryk, din energi og dit velvære. Her er 10 sunde step at starte på.

  • Slå autopiloten fra og opmærksomheden til. Når du bliver opmærksom på dine usunde vaner, kan du lettere vælge noget andet, der er sundere.
  • Gør det let for dig selv at spise sundere og bevæge dig mere. Gem de fristende usunde ting væk, og stil de sunde sager frem på bordet. Køb en cykel eller et par gode sko, du kan gå/løbe i.
  • Du bliver ikke så mæt af at drikke som af at spise – også selv om der er mange kalorier i det, du drikker. Du kan derfor let spare kalorier og gå ned i vægt, hvis du fravælger de kalorie- og sukkerholdige drikke.
  • Bevæg dig mere, alting tæller. En ekstra tur på trappen, en rask gåtur eller en tur på cyklen tæller også med. Alt er bedre end at sidde stille.
  • Spis en eller anden slags grønsag hver dag, og øg mængden hen ad vejen. Grønsager er fulde af vitaminer, har få kalorier og fylder godt i maven.
  • Spis færre søde sager, end du plejer. Det kan give et ret stort vægttab. Spis gerne frisk frugt i stedet. Det giver sunde næringsstoffer.
  • Vælg brød, pasta, ris og gryn af fuldkorn. Fuldkorn er kornprodukter, hvor hele kornet indgår. De er meget sundere og mætter mere. Følg generelt gerne de 10 kostråd.
  • Find dine fedtfælder, og skær gradvist ned på dem. Der er meget fedt i smør, margarine, olie, fløde, ost, remoulade, mayonnaise, dressing, chokolade, kiks, kager og chips.
  • Øv dig i at følge din sultfornemmelse. Spis i højere grad, når du er sulten, og i mindre grad af andre årsager som trøst, kedsomhed og vane.
  • Når du spiser, så spis. Gør ikke alt muligt andet imens. Det giver dig ro til at nyde maden mere og spise mindre.

 

Få mere faglig viden her

Tilbage til toppen