Vitaminer og mineraler

Kalk er nødvendig for at vedligeholde normale knogler

Det skønnes, at omkring 420.000* danskere har brug for ekstra kalk og D-vitamin til at vedligeholde deres knogler og tænder. De ved det bare ikke. I mange tilfælde opdages et behov for kalk og D-vitamin først sent. Der er som regel ingen synlige ydre tegn, da knoglerne langsomt svækkes indefra og gøres porøse. Den langsomme nedbrydning forårsager ikke umiddelbart smerter eller andet ubehag, men knoglerne kan afkalkes og blive skøre.

Tidlig nedbrydning

Skeletmængden er på sit højeste omkring 25 års alderen for begge køn, men efter
omkring 35 års alderen begynder både mænd og kvinder at miste knoglemasse**. Mænd mister omkring 0,5 % knoglemasse pr. år og kvinder mister ca. 1,0 % pr. år og endda mærkbart mere lige efter at overgangsalderen sætter ind.

Levende knogler

Knoglerne er en levende organisme. Derfor har knoglerne brug for kalk (calcium) for at blive vedligeholdt. For en normal optagelse af kalken kan der også være et behov for D-vitamin, som sikrer optagelse af kalk. D-vitamin bidrager til optagelsen af kalk og fosfor.

Kalk og D-vitamin

Mejeriprodukter som mælk og ost samt grønne grøntsager som broccoli, spinat og grønkål er vigtige kilder til kalk i kosten. Dertil kommer så D-vitamin, som i kosten (20 %) findes i fede fisk, kød og æg. D-vitamin dannes desuden i huden under påvirkning af sollys (80 %).
Den mørke danske vinter kan gøre det svært at få de anbefalede mængder D-vitamin fra solen og gennem kosten. Det gælder især, hvis man opholder sig meget indendørs (f.eks. ældre) eller hører til gruppen af tildækkede og mørklødede personer. Samtidig er det vigtigt for knoglerne at motionere, da belastningen fra motion styrker knoglerne.

K2-vitamin

Ligesom D-vitamin er K-vitamin med til at opretholde normale knogler. K-vitaminet er nødvendigt for at aktivere proteinet osteocalcin, som kort fortalt tilfører kalk til knoglerne.

Vedligehold normale knogler

Undersøgelser af danskernes kost viser, at en stor del af befolkningen mangler kalk og D-vitamin i kosten og derfor har brug for at indtage de manglende næringsstoffer*** via kosten eller eventuelt ved et tilskud. Derudover er det vigtigt med en "knoglevenlig livsstil", der handler om at dyrke motion, undgå rygning, spise sundt og begrænse forbruget af alkohol.

Gå på apoteket

På apoteket kan man hente gode råd, vejledning og de rette produkter.
- På apoteket står vi klar til at hjælpe omkring tilskud af kalk, D-vitamin og K2-vitamin. En kalktablet er ikke bare en kalktablet, og vi tilbyder kun produkter med dokumentation for optagelighed i organismen. Der findes mange forskellige produkter, der passer til ens livsstil, situation og baggrund. Derfor er det vigtigt med individuel rådgivning på apoteket, udtaler apotekspersonalet.
Vil du vide mere? Kontakt Apoteket.

Gode råd til at knoglevenlig livsstil

  • Styrk knoglerne ved at dyrke motion
  • Sørg for at indtage en alsidig kost for at få dækket behovet for kalk og D-vitamin (som minimum en halv liter skummetmælk og et par skiver mager ost til voksne)
  • Tag et tilskud af kalk, D-vitamin og K2-vitamin, især hvis du ikke indtager mælkeprodukter
  • Undgå at ryge og drikke alkohol i større mængder. Begge dele øger hastigheden af knoglenedbrydningen
  • Undgå store mængder kaffe. Mere end otte kopper kaffe dagligt kan bevirke et øget tab af kalcium fra nyrerne
  • Vær særligt opmærksom, hvis du har været i behandling med binyrebarkhormon
Kilder: www.netdoktor.dk, www.sundhedsstyrelsen.dk, www.osteoporose-f.dk, www.netpatient.dk, www.medicin.dk og www.irf.dk (Institut for Rationel Farmakoterapi).


* Tal fra www.osteoporose-f.dk
** Se www.netdoktor.dk (artikel af overlæge og dr. med. Bente Langdahl).
*** Se artiklen Knoglevenlig livsstil - uden hokus-pokus på www.osteoporose-f.dk

Få mere faglig viden her

Tilbage til toppen