God ernæring støtter et godt immunforsvar Se relaterede produkter

God ernæring støtter et godt immunforsvar

Vores krop kommer på hårdt arbejde, når vi får en infektion. Infektionen aktiverer vores immunforsvar, der går i et forhøjet alarmberedskab og sætter gang i en række energikrævende forsvarsmekanismer for at bekæmpe infektionen. Derfor er det afgørende med et stærkt immunforsvar.

Samtidig med infektionen opstår der en øget risiko for underernæring. Kroppen har brug for energi, proteiner, vitaminer og mineraler for at dæmme op for infektionen, der vil tære på kroppens egne energilagre og muskelmasse. Man risikerer at komme ind i en negativ spiral, hvor underernæringen bremser bekæmpelsen af infektionen.

Et stærkt immunforsvar er særligt vigtigt, hvis man er ramt af sygdom. Mange syge mennesker på hospitaler, plejehjem og i private hjem kæmper ofte med manglende appetit og udfordringer med at få spist og drukket tilstrækkeligt. Sygdomsforløbet kan i sig selv vanskeliggøre evnen til at indtage den tilstrækkelige ernæring.

En god ernæringsstatus under sygdom (og i al almindelighed) er alfa og omega for ens velbefindende. Med ernæringsrige hovedmåltider og en sund livsførelse under-støttes immunforsvaret, og i et sygdomsforløb kan de normale næringsfattige drikke som eksempelvis vand mellem måltiderne med fordel erstattes af de såkaldte ernæringsdrikke[1].

– Ved et sygdomsforløb giver det god mening at supplere den normale kost med en medicinsk ernæringsdrik, der giver koncentreret ernæring på en afbalanceret måde.

Syge, ældre og småtspisende kan her få et flydende mellemmåltid, som indeholder de nødvendige næringsstoffer, vitaminer og mineraler, som kroppen har brug for, udtaler apotekspersonalet.

 

Hvordan styrker man sit immunforsvar?

Naturligvis er det afgørende at få tilstrækkeligt med energi for at opretholde kroppens normale vægt. Proteiner er særligt vigtige for at bevare muskelmasse, opretholde ens funktionsniveau og styrke immunsystemet. Behovet for protein er typisk større, når du er oppe i årene, træner meget eller gennemgår et sygdomsforløb[2].

Som kroppens byggesten spiller proteiner en afgørende rolle for immunforsvaret. Almindeligvis har kroppen hver dag brug for 0,83 gram protein per kilo kropsvægt til at opbygge og vedligeholde funktionerne, og det svarer til omkring 58 gram protein daglig for en person, der vejer 70 kg. Ved sygdom er behovet større.

En varieret og proteinrig ernæring i kombination med fysisk aktivitet (genoptræning eller anden aktivitet) bidrager således til et styrket immunforsvar. Med en stigende alder får man også en lavere muskelmasse, hvorfor det anbefales ældre mennesker at spise ekstra proteinrigt og at holde sig fysisk aktiv.

 

Råd på apoteket

På apoteket står faguddannet personale klar til at rådgive om ernæringsdrikke, og hvordan man kan styrke immunforsvaret med den rette ernæring:

– Det kan være en god idé at indtage energiholdige fødevarer, hvis appetitten er lille ved eksempelvis sygdom. Vi tilbyder gode råd, vejledning og hjælp til at vælge mellem forskellige medicinske ernæringsdrikke her på apoteket. De findes både som fuldgyldige ernæringsdrikke og som mere saftlignende ernæringsdrikke, der hver for sig har særlige egenskaber, udtaler apotekspersonalet.

Vil du vide mere? Kontakt dit lokale apotek.

 

Gode råd omkring ernæringsdrikke

  • Servér ernæringsdrikken kold
  • Kan opblandes med isterninger og vand
  • Ernæringsdrikken kan også lunes forsigtigt, men må ikke koge
  • Del eventuelt drikken op i mindre portioner
  • Hæld drikken op i et glas og pynt med bær, frugt eller flødeskum
  • Skift gerne mellem forskellige smagsvarianter
  • Brug drikken som en ingrediens i madlavningen, men den må ikke koge (her vælger de fleste en ernæringsdrik med neutral smag).
  • Kan opbevares uden for køleskab, og kan så køles efter behov
  • Søg ernæringsråd på apoteket, hos lægen eller ved en klinisk diætist

 

Kilder: www.sundhed.dk, www.foedevarestyrelsen.dk og www.netdoktor.dk

[1] Se rapporten ”Anbefalinger for den danske institutionskost”, Fødevarestyrelsen, Sundhedsstyrelsen og DTU Fødevareinstituttet, 2015, side 113.

[2] Se webartiklen ”Protein” på www.sundhed.dk, skrevet af klinisk diætisk Randi Tobberup (fagligt opdateret 23.08 2019).

Få mere faglig viden her

Tilbage til toppen