Vitaminer og mineraler

 

 

D-vitamin gavner mere end knoglerne

Der er kommet stor fokus på D-vitamin. Ikke bare i forhold til knoglerne og risikoen for knogleskørhed, men også i forhold til helbredet generelt. D-vitamin spiller en central rolle for immunforsvaret, og eksperter mener, at vi har brug for mere end den anbefalede daglige dosis.

Der var engang, hvor man var bange for, at vi fik for meget. Nu er man bange for, at vi får for lidt. Mange danskere mangler D-vitamin, fordi vi får for lidt D-vitamin gennem kosten og solen. Dette skyldes blandt andet, at vi sidder for meget indenfor og ikke får sollys nok, og fordi vi spiser fisk fra opdræt (især laks), som indeholder 75 % mindre D-vitamin end vildtfangede fisk gør. Flere bliver også overvægtige, og undersøgelser viser, at overvægtige børn har mindre D-vitamin til rådighed, fordi en del af vitaminet bliver fanget i fedtvævet. Så problemet med mangel på D-vitamin er i høj grad forårsaget af vores livsstil.

Man ved, at D-vitamin har betydning for knogler, immunforsvar, muskler, nerver, kredsløb og ældningsprocesser. Når eksperter mener, at vi har brug for mere D-vitamin end de nuværende anbefalinger, er det fordi, at forskning viser en sammenhæng mellem et lavt niveau af vitaminet og visse kræftformer, hjerte-karsygdomme, muskelsvaghed, for tidlig fødsel, luftvejsinfektioner, influenza og autoimmune sygdomme som leddegigt, sclerose og diabetes. Man har også set, at D-vitamin har en effekt på hudsygdomme. Sammenhængen mellem D-vitamin og sygdomme undersøges for tiden på mange områder.

Sundhedsstyrelsen anbefaler en daglig tilførsel på 7,5 mikrogram til voksne, 10 mikrogram til børn og 20 mikrogram til personer over 70 år. Eksperter mener dog, at vi har brug for endnu mere. Er du i tvivl om du får nok, så tal med din læge eller spørg på dit apotek.

Få mere faglig viden her

Tilbage til toppen