Helse, sundhed og velvære

 

 

Tager du de sunde skridt?

Hvad er det, du får flere og flere af, jo mere du bruger dem? Det er muskler. Din krop er skabt til at blive brugt, og dine muskler bliver stærkere af det. Det samme gør dine knogler og sener. Så kom ud i foråret og tag de sunde skridt.

Man siger, at voksne skal tage mindst 10.000 skridt hver dag og børn mindst 12.000. Nogle mener endda, vi bør tage flere. Det svarer til, at du skal tilbagelægge en strækning på mindst 7-8 km til fods hver dag - afhængig af hvor lange skridt, du tager.

Men hvad gør de mange skridt så godt for? Jo, først og fremmest aktiverer hvert skridt dine muskler, øger din forbrænding og sætter gang i dit blodomløb. Du forbedrer også dit blodtryk, når du bevæger dig meget. Har du svært ved at finde tid til motion, så glæd dig over, at alle aktiviteter i hverdagen tæller. Det handler ikke kun om sport og lange vandreture, men om at du generelt bruger dine ben noget mere.

Du kan med fordel lægge små nye vaner ind i din hverdag og ad den vej få flere skridt på kontoen. Har du mulighed for det, så klar nogle indkøb til fods, parker lidt længere væk, gå en omvej, hop af og på bussen et stoppested længere væk, tag trapperne i stedet for elevatoren, gå hen til kollegaen i stedet for at sende en mail, snup en gåtur i frokostpausen eller lav en aftale med andre om at tage en gåtur sammen i stedet for at mødes over et kaffebord. Prøv også at sætte tempoet op, når du går. Det gør godt for kredsløbet. Er du tændt på flere skridt i hverdagen, så kan en skridttæller være sjov og motiverende.

Få mere faglig viden her

Tilbage til toppen