Helse, sundhed og velvære

 

 

Sunde vaner for to

Når du er gravid, har du ansvaret for to. Men det betyder ikke, at du skal spise for to. Heller ikke at du skal spise lige, hvad du har lyst til. Til gengæld må du gerne dyrke motion. Det gavner både dig og dit barn i maven.

Er du gravid, så er det dobbelt så vigtigt, at du lever sundt. Din krop skal arbejde for to, og du har ansvaret for barnet, som ”spiser med” nede i maven. Måske føler du dig mere sulten. Men det er en myte, at du skal spise for to voksne. Dit behov for mere energi stiger godt nok i anden og tredje del af graviditeten, efterhånden som dit barn bliver større. Men ikke så meget, at der skal dobbelt så meget mad til. Spis blot lidt større portioner eller lidt flere mellemmåltider i denne periode.

Gennem hele graviditeten bør du spise så varieret og sundt som muligt, så du får alle vigtige næringsstoffer i en god blanding. Selv om det er svært, og du måske lider af kvalme og lyst til mærkelige ting, så prøv at finde frem til de sunde ting, der kan friste dig, frem for at vælge tomme kalorier fra chips, slik og sodavand.

Gravid i god form

Du skal ikke lægge motion på hylden, når du er gravid. Motion påvirker nemlig både din egen og dit barns krop positivt. Gravide i god form føder generelt større børn med mere muskelmasse. De kommer ofte også lettere gennem graviditet, fødsel og den krævende tid som nybagt mor. Motion forebygger smerter i ryg, hofte, bækken og nedsætter risikoen for unødig vægtøgning, svangerskabsforgiftning og diabetes.

Alle gravide med et normalt graviditetsforløb anbefales derfor at være fysisk aktive i mindst 30 minutter hver dag. Det kan være med cykelture, raske gåture, stavgang, svømning, vandgymnastik, styrketræning og forskellige former for fitness og gymnastik. Er du vant til at løbe eller være meget fysisk aktiv forud for din graviditet, så må du gerne fortsætte på et passende niveau, så længe du føler dig godt tilpas og ikke oplever ubehag.

Få mere faglig viden her

Tilbage til toppen