Vitaminer og mineraler

Sov godt og nok i vintermånederne

Mange tænker i vitaminer, når immunforsvaret skal plejes. Men hvile er mindst lige så̊ vigtig i den mørke tid. Apotekeren har flere produkter, der kan hjælpe til en god nats søvn.

I vintermånederne sættes dit immunforsvar under pres. Influenzavirus hører til i gruppen af vira, der klarer sig ekstra godt i kolde temperaturer. Det er derfor, at det velkendte, våde vintervejr med temperaturer over frysepunktet gør det ekstra let at blive ramt af netop influenza.

Undgå̊ at stresse din krop i vintermånederne

Når dagtemperaturen sniger sig nedad, vil dit immunforsvar skulle arbejde hårdere på at holde dig fri af feber, løbende næse og ømme led. Derfor er det ekstra vigtigt i vinterhalvåret, at du plejer din krop og undgår at stresse den. Tilstrækkeligt med søvn er utrolig vigtigt.

Søvn har helt afgørende betydning for kroppens evne til at restituere sig, og mangel på søvn kan både påvirke immunforsvar og din evne til at lære nyt og huske. De fleste har oplevet, hvordan en dårlig nattesøvn kan have indvirkning på både humør og mental ydeevne.

Behovet for søvn kan variere

Det fysiologiske behov for søvn varierer ikke så meget fra person til person, som mange gerne vil tro. Men du kan vænne dig til at få for lidt søvn, hvis dine arbejdstider f.eks. kræver det. Der er mennesker, der kan fungere fint med meget lidt søvn, men som tommelfingerregel bør alle voksne mennesker have mellem syv og otte timers søvn. Børn har brug for en del mere.

Føler du dig udhvilet om morgenen, og føler du dig ikke søvnig i løbet af dagen, får du sikkert tilstrækkeligt med søvn. Hvis du efter arbejde kan sætte dig i den mageligste stol og læse i en bog eller avis, uden øjenlågene efter et stykke tid giver efter for tyngdeloven, får du i hvert fald kvalitativ søvn nok.

Kvalitativ søvn med ørepropper og sovebriller

Antallet af timer i sengen er én ting – kvaliteten en helt anden. Du behøver ikke lide af søvnapnø, før dårlig søvnkvalitet kan være et problem. Støj og lys kan f.eks. forstyrre din søvn, uden at du nødvendigvis kan huske at være blevet vækket. Hvis du sover i et levende miljø, kan ørepropper eller sovebriller hjælpe til en bedre søvn. Der skal ikke nødvendigvis mere end en lastbil ude på vejen eller langt lys fra en bil ind gennem gardinerne til at forstyrre dig midt i den vigtige, dybe søvn.

Baldrian, humle og citronmelisse for bedre søvn

Hvis det kniber med at falde i søvn, så du bruger timer på at vende og dreje dig, kan resultatet blive for lidt søvn. Men der er heldigvis meget at gøre. Naturlige ingredienser som humle, citronmelisse og baldrian har vist sig effektive, når det gælder om at bidrage til normal søvn. De fås i tabletform, og et par tabletter til natten kan gøre det lettere at slumre ind. Hvis uro i benene giver problemer, kan det være, at lidt magnesium på huden eller som tabletform kan gøre forskellen.

Apotekeren.dk har en lang række produkter, der kan hjælpe dig til en bedre søvn

 

___________

Dette indlæg er lavet i et samarbejde med apotekeren.dk. Se vores store udvalg af produkter her.

Få mere faglig viden her

Tilbage til toppen