Smerter

 

 

Sagde din krop stop?

Pludselige sportsskader kan være dramatiske og udløse stor smerte, som tvinger dig til at stoppe din aktivitet.

Måske er det en muskel, der er bristet, et ledbånd, der er forstrakt, eller en sene, der er beskadiget. Ondt gør det i hvert fald, og vil du give din krop det bedste grundlag for at komme sig, skal du stoppe med din aktivitet med det samme og sætte en behandling i gang efter RICE-princippet. Det vil sige: hold dig i ro (Rest), læg en ispose på skaden (Ice), læg en elastisk forbinding omkring (Compression) og løft skaden over hjertehøjde (Elevation). Husk at placere et klæde eller noget af forbindingen mellem is og hud.

Herefter følger måske et tjek hos en læge, ekstra smertelindrende nedkølinger og så ellers forsigtig bevægelse, så snart du kan, inden for smertegrænsen. Det sidste kaldes mobilisering og har til formål at fremme helingen, blodgennemstrømningen, nedsætte hævelser og dæmpe smerte. Efterhånden som skaden heler op, efterfølges mobilisering af genoptræning, som skal give dig bevægelighed og styrke tilbage, før du genoptager din sport. Skaden skal ikke bare hele op, du skal også have fuld styrke i de omkringliggende muskler, sener og ledbånd tilbage. Det er en god idé at tage en fysioterapeut med på råd.

Få mere faglig viden her

Tilbage til toppen