Helse, sundhed og velvære

 

 

Sund kost til gravide

En sund krop bliver lettere gravid og giver barnet den bedste start på livet.

Når du er gravid føres næringen fra din sunde kost gennem moderkagen og navlestrengen til det ufødte barn. Det, du spiser, har derfor stor betydning for dit barns udvikling. Sørg derfor for at få rigelige mængder af fisk, nødder, fuldkorn, frugt og grønsager, så du ad naturlig vej sikrer dig et balanceret indtag af vitaminer, mineraler og gavnlige olier. Du skal dog ikke spise store rovfisk, hvis du er eller gerne vil være gravid. De indeholder desværre for meget kviksølv. Spiser du kun lidt eller ingen fisk, så tag et tilskud af fiskeolie. Vælg et uden A-vitamin, da et for højt indtag af A-vitamin kan skade fosteret.

Det er en myte, at du skal spise for to, når du er gravid. Dit ekstra behov er kun på 150 kalorier om dagen. Det svarer til en appelsin og en halv skive rugbrød med leverpostej. Visse vitaminer og mineraler skal du dog have flere af.

Hormonelle forandringer under graviditeten ændrer din appetit. Men pas på med at bruge graviditeten som undskyldning for at bøje af for trangen til søde usunde sager og fed underlødig mad. Den trang kæmper du sikkert også med, når du ikke er gravid. Sørg for en sund kost til gravide igennem sund fornuft.

Du kan roligt bevæge dig

Motion gavner både dig og dit ufødte barn. Man anbefaler alle gravide at være aktive mindst en halv time hver dag. Er du ikke vant til motion, så tag en cykeltur eller en rask gåtur. Du kan også svømme, lave let styrketræning og dyrke vandgymnastik. Tag trapperne, når du kan komme til det. Lidt har også sin ret, og det gavner altid at styrke konditionen og musklerne. Er du vant til motion, så kan du roligt fortsætte under din graviditet - så længe du føler dig veltilpas ved det. Du skal dog ikke optrappe din træning, dyrke udmattende aktiviteter, lave tunge løft, der belaster bækkenbunden, eller aktiviteter med risiko for fald og hårde stød i maven.

Få mere faglig viden her

Tilbage til toppen