Kosttilskud

 

 

Lad efteråret gå i fisk

Der er god grund til at spise fisk. De friske havdyr giver dig både D-vitamin og sunde omega-3-fedtsyrer, som din krop er afhængig af at få tilført.

Din hud danner D-vitamin, når den udsættes for sollys. Men desværre er der ingen hjælp at hente fra solen i Danmark her i vinterhalvåret. Du skal derfor have fisk på bordet, hvis du skal holde niveauet af D-vitamin oppe i den mørke tid. Da fisk samtidig giver dig de sunde Omega-3-fedtsyrer, kan du roligt lade vinteren gå i fisk. Fisk giver dig samtidig andre vigtige næringsstoffer som jod og selen. Omega-3 og D-vitaminer findes mest i fede fisk. Særligt vildlaks og ål har et højt indhold af D-vitamin, og det er højere, hvis du spiser fisken fersk - altså ikke røget - men gerne kogt eller dampet. Makrel, sild, sardiner og hellefisk har også et pænt indhold af D-vitamin og Omega-3.

Næringsstofferne fra fisk er nødvendige for mange processer i din krop. D-vitamin er blandt andet afgørende for dine knogler og dit immunforsvar. Omega-3 har indflydelse på blandt andet fedtomsætningen og nedsætter blodets indhold af triglycerid, som er den type fedt, der øger risikoen for hjertesygdomme. Fødevarestyrelsen anbefaler, at du spiser 200-300 gram fisk hver uge. Desværre er det vanskeligt at få dækket behovet for D-vitamin alene gennem fisk. Har du ikke depoter nok fra sommerens sol, og spiser du ikke store mængder fisk, så kan du have behov for et tilskud af D-vitamin.

Få mere faglig viden her

Tilbage til toppen