Helse, sundhed og velvære

 

 

Kan du takle en skade?

Der findes groft sagt to slags sportsskader. Skader der sker pludseligt og giver øjeblikkelig smerte, og skader der kommer snigende og efterhånden gør mere og mere ondt. I begge tilfælde skal du lytte til din krops smertesignaler.

Det hører til livet med sport, at du skal kunne takle en skade. Ellers gør du blot ondt værre. Ved at sætte hurtigt ind med behandling og genoptræning, kan du undgå, at skaden trækker i langdrag. Får du en pludselig skade som en forstrækning eller et vrid, bør du straks sætte ind med RICE. Det vil sige: hold dig i ro, læg is på skaden, rul en elastisk forbinding om og løft det skadede område over hjertehøjde. Husk at placere et klæde eller noget af forbindingen mellem is og hud. Gentag nedkølingerne det første døgns tid.

Begynd at bevæge det skadede område forsigtigt, så snart du kan. Det kaldes mobilisering og har til formål at fremme blodgennemstrømning, nedsætte hævelse og dæmpe smerte. Efterhånden som skaden heler op, kan mobiliseringen afløses af genoptræning, som giver dig bevægelighed og styrke tilbage.

Er du blevet indhentet af en snigende overbelastningsskade, så er det også med at få sat ind. Læg træningen om, og sørg for varmebehandlinger, massage, genoptræning og udstrækning. Få gerne en fysioterapeut til at hjælpe dig. Ved alvorlige akutte skader eller langvarige smerter skal du søge læge.

Få mere faglig viden her

Tilbage til toppen