Helse, sundhed og velvære

 

 

Hvor blev energien af?

Har du svært ved at komme ud af sengen om morgenen? Vil du helst bare hænge i sofaen hele dagen? Der er råd at hente, hvis du har tabt energien.

Vintertræthed er en ond cirkel at komme ind i. Når du er træt, får du lyst til at lave ingenting. Og når du laver ingenting, bliver du bare mere træt. På den ene side, så er det godt at acceptere, at du har behov for mere hvile og søvn på denne årstid. Søvnbehovet er nemlig naturligt større for mange her om vinteren. På den anden side, så skal det ikke blive en sovepude, der får dig til at hænge fast i sofaen. Føler du dig vintertræt, og vil du gerne have energien tilbage, så start med at passe dine sengetider. Tilstrækkeligt med søvn er nemlig vigtigt for både dit humør, dit immunforsvar, din appetit og din energi.

Prøv også at søge lyset og komme udenfor i frisk luft. Bevægelse i solskin midt på dagen gavner både din krop og dit humør. Lyset påvirker din hjerne positivt, og motion ilter din krop, styrker dit immunforsvar og kan endda forbedre dit humør. Du sover også bedre, når din krop er blevet brugt på en god måde. Da søvn også har indflydelse på de hormoner, der styrer din appetit, så er der endnu en grund til at komme i seng til tiden i aften. Typisk får du større trang til usund mad og snacks, hvis du har sovet for lidt. Dette er ikke just, hvad en træt krop har brug for. Hvad du derimod har brug for er lødige næringsstoffer fra fisk, kød, fuldkorn, mælk, grønsager, kål, rodfrugter, nødder, frugt, bønner og bær, som har mange sunde sider for din krop. Generelt kan man sige, at jo flere friske og naturlige fødevarer, du spiser, des større energi- og vitaminindsprøjtning får din krop.

Få mere faglig viden her

Tilbage til toppen