Fortrydelsesret

  • A. Den 14 dages fortrydelsesret
  • B. Sådan returnerer du varen
  • C. Er du i tvivl?

 

A. DEN 14 DAGES FORTRYDELSESRET

I forbrugerkøb, hvor bestillingen af varer foretages via telefon eller Internettet, har forbrugeren som udgangspunkt 14 dages fortrydelsesret.

Fortrydelsesfristen udløber 14 dage efter den dag, du har modtaget din vare. I forbindelse med julen, så er fortrydelsesretten udvidet. Fristen for at give besked og fristen for at sende varen retur skal ske inden d. 4. januar 2024. ​

Lægemidler er dog undtaget fra fortrydelsesretten, fordi der gælder særlige kvalitetskrav for lægemidler. Du skal derfor være opmærksom på, at du ikke kan gøre brug af din 14 dages fortrydelsesret ved køb af lægemidler på apotekeren.dk. 

For at benytte din fortrydelsesret, skal du sende din ordre retur til os uden unødig forsinkelse og senest 14 dage efter, du har meddelt os, at du ønsker at fortryde dit køb. Meddelelsen skal gives til kontakt@apotekeren.dk eller på telefon: 40 20 28 18. I din meddelelse skal du gøre os tydeligt opmærksom på, at du ønsker at udnytte din fortrydelsesret. Du kan også vælge at benytte vores standardfortrydelsesformular og sende med retur. Du kan hente standardfortrydelsesformularen her.

Fortrydelsesfristen udløber 14 dage efter den dag du:

a)      har modtaget din vare,

b)      får den sidste vare i fysisk besiddelse, når det drejer sig om en aftale om flere forskellige varer, som er bestilt i én ordre, og som leveres enkeltvis,

c)      får det sidste parti, eller den sidste del i fysisk besiddelse, når det drejer sig om en aftale om levering af en vare, der består af flere partier eller dele.

Skulle købet fortrydes indenfor 14 dage, tilbagebetaler vi varens pris.

Hvis du fortryder dit køb, får du naturligvis det beløb, du har indbetalt til os, tilbage. I tilfælde af en værdiforringelse, som du hæfter for, fratrækkes denne købsbeløbet.

Hvis du benytter din fortrydelsesret, refunderer vi alle betalinger modtaget fra dig, herunder leveringsomkostninger (dog ikke ekstra omkostninger som følge af dit eget valg af en anden leveringsform end den billigste form for standardlevering, som vi tilbyder, dvs. PostNord), uden unødig forsinkelse og under alle omstændigheder senest 14 dage fra den dato, hvor vi har modtaget meddelelse om din beslutning om at fortryde denne aftale. Vi gennemfører en sådan tilbagebetaling med samme betalingsmiddel, som du benyttede ved den oprindelige transaktion, medmindre du udtrykkeligt har indvilget i noget andet.

Vi kan tilbageholde tilbagebetalingen, indtil vi har modtaget varen retur, medmindre du inden da har fremlagt dokumentation for at have returneret den.

For at kunne benytte fortrydelsesretten, skal varen være afleveret til PostNord eller anden fragtmand senest 14 dage efter modtagelsen.

Betingelsen for at anvende fortrydelsesretten er, at varen tilbageleveres i væsentlig samme stand, som ved overdragelsen. Hvis varen ikke tilbageleveres i væsentlig samme stand, ansættes varen skønsmæssigt af Lyngby Svane Apotek.

Ved anvendelse af fortrydelsesretten skal varen venligst returneres i ORIGINAL EMBALLAGE. Manglende ORIGINAL EMBALLAGE medfører oftest en forringelse af salgsværdien, hvorfor du ud fra en vurdering foretaget af Lyngby Svane Apotek, vil blive krediteret et tilsvarende mindre beløb svarende til forringelsen. I værste fald kan manglende ORIGINAL EMBALLAGE m.v. medføre, at købet ikke kan fortrydes.

Omkostninger ved at sende varen tilbage påhviler forbrugeren.

For varer købt før den 6. januar 2020, skal der i forbindelse med reklamation, returnering og klager rettes henvendelse til Øster Jølby Apotek.


Varer undtaget fortrydelsesretten

Følgende varetyper er undtaget fortrydelsesretten:

  • Lægemidler,
  • Levering af varer, som er fremstillet efter forbrugerens specifikationer eller har fået et tydeligt personligt præg,
  • Levering af varer, som må antages at blive forringet eller forældet hurtigt,
  • Levering af forseglede varer, som af sundhedsbeskyttelses- eller hygiejnemæssige årsager ikke er egnet til at blive returneret, og hvor forseglingen er blevet brudt efter leveringen,
  • Levering af varer, som på grund af deres art bliver uløseligt blandet sammen med andre varer ved leveringen,
  • Levering af digitalt indhold, som ikke leveres på et fysisk medium, hvis udførelsen er påbegyndt med forbrugerens forudgående udtrykkelige samtykke og anerkendelse af, at vedkommende dermed mister sin fortrydelsesret.

 

B. SÅDAN RETURNERER DU VAREN

Der er to måder at returnere varen på:

  • Du kan nægte at modtage varen fra postvæsnet.
    • Vi beder dig om at gøre postvæsnet opmærksom på, at de straks kan returnere varen til Lyngby Svane Apotek.
    • Vi beder dig om samtidig at give os tydelig meddelelse om dette.
  • Du kan modtage varen fra postvæsnet og efterfølgende inden for de 14 dage returnere varen til Lyngby Svane Apotek.
    • Vi beder dig vedlægge en kopi af fakturaen for de købte varer, som dokumentation for at den/de returnerede varer er købt via apotekeren.dk.

Du returnerer varerne via vores returportal på https://retur.pakkelabels.dk/apotekeren. Her bestiller du en returseddel og betaler returfragten til din returpakke.

I returpakken vedlægger du kopi af købsfaktura, som dokumentation for, at den/de returnerede varer er købt via apotekeren.dk. Beløbet returneres ved bankoverførsel.

Alle varer, der returneres til Lyngby Svane Apotek, skal være forsvarligt indpakket. Ved returnering er du ansvarlig for, at varen er pakket forsvarligt ind. Hvis du har brudt produktemballagen, bedes du kontakte kundeservice via formularen - klik her eller på telefon: 40 20 28 18.

Du skal sende din ordre retur til os uden unødig forsinkelse og senest 14 dage efter, du har meddelt os, at du ønsker at fortryde dit køb.

Du skal afholde de direkte udgifter i forbindelse med tilbagelevering af varen, og det sker automatisk via vores returportal https://retur.pakkelabels.dk/apotekeren.

Du bærer risikoen for varen fra tidspunktet for varens levering.

Har du returneret en vare, vil du altid få tilsendt en mail, når vi har modtaget varen. I mailen får du oplysninger om den videre proces i forbindelse med behandlingen af din fortrydelse/reklamation.

Vi modtager telefonopkald i Lyngby Svane Apoteks åbningstid: Mandag – fredag kl. 08.30 – 14.30. Hvis vi er optaget og ikke kan besvare dit opkald, er du meget velkommen til at lægge en besked, så vender vi tilbage. Der kan gå op til 3 hverdage i forbindelse med besvarelse af mails.

Vi modtager ikke varer sendt pr. efterkrav, eller som er sendt uden porto.

Varens stand, når du sender den retur
Du hæfter kun for eventuel forringelse af varens værdi, som skyldes anden håndtering, end hvad der er nødvendigt for at fastslå varens art, egenskaber og den måde, den fungerer på. Med andre ord – du kan prøve varen på samme måde, som hvis du prøvede den i en fysisk butik.

Hvis varen er prøvet udover, hvad der er beskrevet ovenfor, betragter vi den som brugt, hvilket betyder, at du ved fortrydelse af købet kun får en del eller intet af købsbeløbet retur, afhængig af varens handelsmæssige værdi.

Varen skal venligst returneres i ORIGINAL EMBALLAGE. Manglende ORIGINAL EMBALLAGE medfører oftest en forringelse af salgsværdien, hvorfor du ud fra en vurdering foretaget af Lyngby Svane Apotek, vil blive krediteret et tilsvarende mindre beløb svarende til forringelsen. I værste fald kan manglende ORIGINAL EMBALLAGE m.v. medføre, at købet ikke kan fortrydes.

Du mister din fortrydelsesret, hvis;

  • du bryder forseglingen på varer, som af sundhedsbeskyttelses- eller hygiejnemæssige årssager ikke er egnet til at blive returneret.
  • du bryder plomberingen på lyd- eller billedoptagelser eller computersoftware.

For at modtage hele købsbeløbet retur må du altså gøre det samme, som man kan i en fysisk butik. Du må afprøve varen, men ikke tage den i egentlig brug.

For varer købt før den 6. januar 2020, skal der i forbindelse med reklamation, returnering og klager rettes henvendelse til Øster Jølby Apotek.

 

C. ER DU I TVIVL

Såfremt der opstår tvivlsspørgsmål, er du altid velkommen til at rette henvendelse via formularen - klik her eller telefon 40 20 28 18.

Klageadgang
Hvis du vil klage over dit køb, skal du rette henvendelse via formularen - klik her eller telefon 40 20 28 18.

Hvis det ikke lykkes os at finde en løsning, kan du indgive en klage til Forbrugerklagenævnet under Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Carl Jacobsens Vej 35, 2500 Valby, via www.forbrug.dk.

Du kan også anvende EU-kommissionens online klageportal, hvilket dog hovedsageligt vil være relevant, hvis du er forbruger med bopæl uden for Danmark. Du finder klageportalen her: http://ec.europa.eu/consumers/odr/.

Adresser

Lægemiddelstyrelsen
Axel Heides Gade 1
2300 København S
Tlf. 44 88 95 95
dkma@dkma.dk
www.laegemiddelstyrelsen.dk

Styrelsen for Patientsikkerhed
Finsensvej 15
2000 Frederiksberg
Tlf. 72 28 66 00
pob@patientombuddet.dk
www.stps.dk

Sundhedsstyrelsen
Islands Brygge 67
2300 København S
Tlf. 72 22 74 00
sst@sst.dk
www.sundhedsstyrelsen.dk

Patienterstatningen
Kalvebod Brygge 45, 4. sal
1560 København V
Tlf. 33 12 43 43
pebl@patienterstatningen.dk
www.pebl.dk

Danmarks Apotekerforening
Bredgade 54
1260 København K
Tlf. 33 76 76 00
apotekerforeningen@apotekerforeningen.dk
www.apotekernaevnet.dk

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
Tlf. 41 71 50 00
kfst@kfst.dk
www.forbrug.dk

Forbrugerombudsmanden
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
Tlf. 41 71 51 51
forbrugerombudsmanden@kfst.dk 
www.forbrugerombudsmanden.dk

Datatilsynet
Borgergade 28, 5,
1300 København K. 
Tlf. 33 19 32 00
dt@datatilsynet.dk
www.datatilsynet.dk

 

 

Få mere faglig viden her

Tilbage til toppen